Bemutatkozás / Intézményünk bemutatása
Intézményünk bemutatása
Intézményünk
a Gyermekvédelmi Központ Fejér Vármegye 2023. március 7. napjától működik a jelenlegi nevén.
Korábban (2021. július 1. napjától) Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ néven működött, a jogelőd intézmény, a Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és
Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat intézményét érintő szerkezeti átalakítás
következményeként.
Intézmény
előtörténete:
Fejér Megye Közgyűlése 2007.06.28-i
Közgyűlésén döntött a Fejér Megyei Önkormányzat fenntartásában lévő
szakellátást és otthontnyújtó ellátást biztosító gyermekvédelmi intézmények
működésének átszervezéséről: 272/2007.(VI.28.) K.h.sz. határozat rögzíti a
Fejér Megyei Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat átszervezését,
elnevezésének módosítását, 270/2007. 271/2007.(06.28.) K.h.sz. határozatok a
Fejér Megyei Lakásotthon Hálózat és a Fejér Megyei Gyermekotthon jogutódlással
történő megszüntetését.
Fenti döntések értelmében az addig
önálló intézmények feladatköre a Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálathoz
került, melynek elnevezése Fejér Megyei Önkormányzat Gyermekvédelmi Központja
elnevezésre változott.
A Gyermekvédelmi Központ jogutódja
lett a fentiekben rögzített intézményeknek.
A 2011. évi CLIV. törvény
értelmében 2012. január 1-jén, az intézmény fenntartói joga a megyei
önkormányzattól, a megyei fenntartóra szállt, melynek neve Fejér Megyei
Intézményfenntartó Központ. Az intézmény neve Fejér Megyei Gyermekvédelmi
Központra változott.
2013. január 1-től a megyei
önkormányzatok konszolidációjáról, a megyei önkormányzati intézmények és a
Fővárosi Önkormányzat egyes egészségügyi intézményeinek átvételéről szóló 2011.
évi CLIV. törvény, valamint a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságról
szóló 316/2012. (XI. 13.) Korm. rendelet a alapján a fenntartói jogkört a
Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság és a Szociális és Gyermekvédelmi
Főigazgatóság Fejér Megyei Kirendeltsége a jogszabályi előírásnak megfelelően
megosztva gyakorolja.
Az intézmény megnevezése: Fejér
Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat
(továbbiakban Gyermekvédelmi Központ).
2021. április 01. napjától a
nevelőszülői hálózat működtetését egyházi fenntartóváltás keretében a Hajdúdorogi
Metropolitai Egyház, mint átvevő fenntartó, a Szent István Görögkatolikus
Gyermekvédelmi Központ, mint átvevő intézmény vette át.
2021. július 1. napjától
intézményünket érintő szerkezeti átalakulás történt. Létrejött a főváros és 19
megye területi gyermekvédelmi szakszolgálatának egységes gyermekvédelmi
intézménye, az Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat, a szakszolgáltatási
feladatokat az újonnan megalakult intézmény látja el. Az otthont nyújtó
ellátást jogutód intézményként, 2021. napjától, Fejér Megyei Gyermekvédelmi
Központ néven intézményünk látja el.
2021. november 01. napjától a IV.
számú szakmai egység 4 engedélyesének működtetését egyházi fenntartóváltás
keretében a Hajdúdorogi Metropolitai Egyház, mint átvevő fenntartó,
a Szent István Görögkatolikus Gyermekvédelmi Központ, mint átvevő
intézmény vette át.
2021. november 01. napjától a 48
férőhelyes gyermekotthon működtetését egyházi fenntartóváltás keretében a
Magyarországi Baptista Egyház Országos Szociális Intézményfenntartó Központja
vette át.
A Magyar Államkincstár által kiállított 2023. február 20. napján kelt, 2023. március 07. napján hatályba lépő A-450-1/2023. számú Alapító Okirat értelmében a Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ intézmény elnevezése Gyermekvédelmi Központ Fejér Vármegye elnevezésre módosult
Az
intézmény alaptevékenysége:
Intézményünk gyermekotthonaiban és
lakásotthonaiban a beutaló szerv által ideiglenes hatállyal elhelyezett,
illetve a gyámhatóság által nevelésbe vett kiskorúak jogszabályban előírtak
szerinti otthont nyújtó ellátása, ennek érdekében:
- különleges
ellátás biztosítása a tartósan beteg, fogyatékos, valamint a 3 éven aluli
gyermekek számára;
- speciális
ellátás biztosítása a súlyos pszichés, vagy súlyos disszociális tüneteket
mutató, pszichoaktív szerekkel küzdő, illetve a kettős szükségletű integráltan
elhelyezhető gyermekek számára;
- ideiglenes
gondozás biztosítása azon gyermekek számára, akik lakóhelyükről önkényesen
távoztak el, így ellátás és felügyelet nélkül maradtak;
- a
gyermekvédelmi szakellátásban nagykorúvá vált fiatal felnőttek számára a
gyámhatóság által elrendelt utógondozói ellátás biztosítása, szükség esetén az
intézményben utógondozói ellátásban részesülő fiatal felnőtt gyermekének
befogadása, az intézményben utógondozói ellátásban részesülő fiatal felnőtt
gyermekének átmeneti gondozása, külső férőhelyek működtetése;
- a
gyámhatóság által elrendelt utógondozás biztosítása;
Az
intézmény gazdálkodási besorolása:
Önállóan működő költségvetési szerv. Az intézmény felett a középirányítói jogköröket a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság gyakorolja, valamint szervezi, irányítja és ellenőrzi a szakmai feladatok végrehajtásához szükséges pénzügyi feltételeket. Az „Együttműködési megállapodás” értelmében a tervezési, gazdálkodási, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok, valamint a működtetéssel, üzemeltetéssel, a beruházásokkal, a vagyon használatával, hasznosításával kapcsolatos feladatokat az intézmény részére a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság látja el.
Foglalkoztatottjaira
vonatkozó foglalkoztatási jogviszonyok megjelölése:
- közalkalmazotti jogviszony
- munkaviszony
- megbízási szerződéses jogviszony
Az intézmény területi elhelyezkedése
Székhely: 8000 Székesfehérvár, Tüzér u. 6.
Intézményünk székhelyén történik az intézményi működés irányításával, felügyeletével, adminisztrációjával, gazdasági ügyintézésével, műszaki feltételek biztosításával kapcsolatos feladatellátás.
Ezen székhelyen látja el feladatát:
- Intézményvezető: Kelemen Beáta
- Intézményvezető helyettes: Baruts Andrea
- Ügyvitelellátó adminisztrátor: Oláh Dóra
- Pénzügyi és gazdasági referens: Dunai Cecília
- Humánerőforrás menedzser: Bozsák Nóra
Telephelyei: (szakmai
egységenként)
- Sárbogárdi szakmai egység
- Selyemakác Lakásotthon (7000 Sárbogárd, Gagarin u. 21/a) 12 férőhely
- Sáfrány Lakásotthon (7000 Sárbogárd, Salamon u. 10.) 11 férőhely
- Sóvirág Lakásotthon (7000 Sárbogárd, Szent István utca 46.) 7 férőhely
A Fejér Megyei Kormányhivatal, mint működést engedélyező szerv a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (1132 Budapest, Visegrádi u. 49.) fenntartásában lévő I. számú szakmai egység Sárbogárd, Ady E. u. 16. szám alatti engedélyest az FE/06/00162-2/2019 számú, 2019.május 03. napján kelt határozatával törölte a szolgáltatói nyilvántartásból.Az FE/06/00162-2/2019 számú határozat záradéka 2019.május 6. napján kelt és vált véglegessé.
- Mezőfalvai szakmai egység
- Mályva Lakásotthon (2422 Mezőfalva, Bartók Béla utca 77.) 12 férőhely
- Menta Lakásotthon (2422 Mezőfalva, Mátyás király utca 36.) 10 férőhely
- Előszállási szakmai egység
- Estike Lakásotthon (2424 Előszállás, Balatoni u. 51.) 10 férőhely
- Eperfa Lakásotthon (2424 Előszállás, Cifrakert 2.) 12 férőhely
A Fejér Megyei Kormányhivatal, mint működést engedélyező szerv a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (1132 Budapest, Visegrádi u. 49.) fenntartásában lévő III. számú szakmai egység Előszállás, Balatoni út 42. szám alatti lakásotthont (ágazati azonosító:S0216702), mint engedélyest az FE/06/00711-1/2019 számú, 2019. október 07. napján kelt határozatával törölte a szolgáltatói nyilvántartásból.
- Utógondozói szakmai egység
- Útifű Utógondozói Otthon (2424 Előszállás, Cifrakert 1.) 25 férőhely
- Szamóca külső férőhely (8000 Székesfehérvár, Sarló u. 6. II/5.) 5 férőhely
-
Szeder külső férőhely (8000 Székesfehérvár, Sarló u. 4. IX/57.) 5 férőhely
- Martonvásári szakmai egység
- Mesevilág Lakásotthon (2462 Martonvásár, Bajcsy Zs. u. 32.) 24 férőhely
- Velencei szakmai egység
- Vadvirág Különleges Gyermekotthon (2481 Velence, Bárczi Gusztáv utca 4-6.) 40 férőhely
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásából a különleges gyermekotthoni intézményegység irányítószervi döntés szerinti időpontban új telephelyként átkerül a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság fenntartásában működő Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálathoz, otthont nyújtó ellátást biztosító Velencei (különleges gyermekotthoni) szakmai egységként.
Lakásotthonok, gyermekotthonok
Az intézmény Sárbogárdi-Mezőfalvai-Előszállási
szakmai egységei kiskorúak ellátását biztosító lakásotthoni szakmai egységek,
melyekben az utógondozói ellátást – szakmai és gazdaságossági szempontokat
figyelembe véve - évekkel korábban megszüntettük.
Ezen szerkezeti változtatás
eredményeként a kiskorúak számára fenntartott gondozási helyen, a
lakásotthonokban nagykorúak ellátása nem történik.
Az
intézmény Utógondozói szakmai egysége 35 férőhelyen (utógondozó otthon, saját külső férőhely)
biztosít utógondozói ellátást a 18-24 éves korú fiatal felnőttek számára. A 35
utógondozói férőhely alacsonyabb fenntartási, ill. működési költséget igényel,
mint a kiskorúak számára működtetett férőhely, tekintettel a jogi
szabályozásban megmutatkozó különbségre (szükség szerinti ellátás, kevesebb
szakember igény).
Az intézmény Martonvásári szakmai
egysége az átalakítás előtt többcélú közoktatási intézmény részeként működött,
3 csoportban 24 férőhellyel. A gyermekotthon épületeit a fenntartó többségében
pályázati pénzeszközökből építtette, ezen intézményegység tekintetében az
elhelyezési és tárgyi feltételek optimálisak. Ellátotti köre a 6-24 éves korú,
középsúlyos értelmi fogyatékkal élő, ideiglenes hatállyal elhelyezett, illetve
nevelésbe vett gyermekek, ill. utógondozói ellátottak. A gyermekotthon
személyek szállítására alkalmas gépjárművel rendelkezik.
Az intézmény Velencei szakmai
egysége különleges gyermekotthoni egység, 40 férőhelyen, enyhe fokban eltérő
értelmi képességű gyermekeket és fiatal felnőtteket lát el. A Klebelsberg
Intézményfenntartó Központ fenntartásából ezen gyermekotthoni egység új
telephelyként került át a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság
fenntartásában működő Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi
Szakszolgálathoz, otthont nyújtó ellátást biztosító Velencei (korábban IX. számú) szakmai
egységként. A gyermekotthon
személyek szállítására alkalmas gépjárművel rendelkezik.
Az
intézmény működésének alapelvei
Küldetésünk:
Alkotó módon, minden érdekelt féllel együttműködésben szervezni és eredményesen működtetni mindazon intézményes gyermekvédelmi szolgáltatást, amely a rászoruló gyermekek és családjaik védelmére, segítségére az elmúlt évszázad tapasztalatai, szellemi és anyagi erőforrásai révén létrejött. Szabad kapacitás esetén szolgáltatást nyújtani a kistérségek, kistelepülések számára.
Alapelveink:
Az
intézmény működése során köteles az alábbi alapelvek betartására:
1. Nyitottság
elve: az intézmény nyitott intézmény, igénybevétele a hatályos
gyermekvédelmi jogszabályokban, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság
rendeleteiben és a Házirendben foglaltakon kívül további feltételekhez nem
köthető
2. Együttműködés elve: az intézmény együttműködik a gondozottakkal, azok
vérszerinti hozzátartozóival, a fenntartóval, társszervekkel, hatóságokkal,
civil szervezetekkel, valamint a települési önkormányzatokkal annak érdekében,
hogy feladatát minél eredményesebben, az elhelyezett gyermekek javára lássa el.
3. Egyenlő
bánásmód elve: az intézményben elhelyezett valamennyi ellátott – nemre,
származásra, felekezeti hovatartozásra, illetve világnézetre tekintet nélkül –
egyenlő bánásmódban részesül.
4. A
gyermek mindenekfelett álló érdeke elve: a gyermek ügyeinek intézése és
gondozása nevelése során az intézményben dolgozók a gyermek mindenek felett
álló érdekét figyelembe véve, törvényben elismert jogait biztosítva járnak el.
5. A
gyermekvédelmi munka etikai minimumának elve: Valamennyi, az intézményben feladatot ellátó személynek a munkavégzése során a Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló, többször módosított 1997. évi XXXI. törvényben és a végrehajtási rendeleteiben foglaltakat, az intézmény szabályzataiban rögzítetteket, továbbá a Szociális Munkások Etikai Kódexében leírtakat maradéktalanul be kell tartania. Az intézmény jelenlegi, illetve volt növendékeivel és az ő hozzátartozóikkal polgári jogi jogviszonyt semmilyen formában nem létesíthet. Így például tőlük pénzt, vagy értéktárgyat el nem fogadhat, adásvételi-, tartási-, életjáradéki öröklési szerződés alapja nem lehet.
6. A
személyiségi jogok védelme: Valamennyi az intézményben
feladatot ellátó személynek a tevékenysége során tudomására jutott, a kiskorúak
személyiségi jogait érintő adatok és tények kezelésére, továbbítására és
nyilvánosságra hozatalára a személyes adatok védelméről szóló törvényben,
továbbá a 235/1997.(XII.17.) Kormányrendelet, valamint 260/2002. (XII.18.)
Kormányrendelet módosításában foglaltakat minden körülmények között biztosítani
kell.
Tevékenységének középpontjában azok
a gyermekek, fiatalok és fiatal felnőttek állnak, akik esetében intézményes
segítés szükséges a veszélyeztetettségük megelőzésére és megszüntetésére, a
hiányzó szülői gondoskodás pótlására, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból
kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedésének segítésére.
A családjából bármely okból
kikerült gyermek biztonságát, korához és szükségleteihez igazodó gondozását,
nevelését, egészséges személyiségfejlődését kell szolgálni a jogszabályi
kötelezettségek betartásával és az intézményi lehetőségek keretében.
Minden tevékenységünkben és
megnyilvánulásunkban figyelembe kell venni a gyermek mindenekfelett álló
érdekét, törvényben elismert jogait.
Fontos, hogy az időlegesen
gondjainkra bízott gyermeket (fiatalt) segítsük abban, hogy meggyőződve saját
értékeiről megtanulja elfogadni, és becsülni önmagát és másokat. A sorrend:
befogadni, elfogadni, együttműködést elérni, lehetőségeket biztosítani.
Céltudatosan, körültekintően, módszeresen kell közelítenünk a gyermeket attól
ami, ahhoz, ami lehetne, figyelemmel körülményeinek jobbá tételére,
lehetőségeinek jobb kihasználására is.
A tudatos állampolgárrá nevelés
viszont nem csak ismeretek és technikák átadásának folyamatáról szól, hanem
legelőbb arról, hogy emberi tulajdonságainkban, jellemünkben és szemléletünkben
is alkalmasak legyünk megfelelni e kor kihívásainak nevelői- gondozói
minőségben és példaként szolgáló felnőttként egyaránt.
Az intézmény fegyelme, dolgozóinak
együttműködése, közös eredményei, az intézmény szervezettsége és egységes
arculatának kialakítása segíti a dolgozók, az együttműködő partnerek és a
kliensek azonosulási képességét, a tevékenységünk társadalmi elismertségét, önbecsülésünk
fenntartását.
A minőségi munka biztosításának
első lépcsőfoka a lelkiismeretes mindennapi tevékenység. További követelmény,
hogy a működés átlátható, leírható, elemezhető és visszaellenőrizhető legyen.
Az intézmény, formálódó PR és
kommunikációs stratégiája biztosítja a közérdekű információk teljes körű
nyilvánossá tételét és hozzáférhetőségét, egyben ügyel a személyiségi jogok, az
adatvédelmi előírások, a hivatali titoktartás betartására és betartatására is.
„Az
emberek felnőtt életét meghatározhatja, milyen volt a gyermekkoruk, milyen
hatások érték őket, milyen életmintákkal találkoztak, és milyen viselkedési
normákat örökítettek át az őket ért pozitív és negatív élményekből. Minden
kezdet mérföldkő, ami elkísér egy életen át. Kitörölhetetlen nyomokat hagy.”
Turczi István